Vyhodnocení průzkumu spokojenosti – Malovaná magnetická mapa ČR
Magnetická mapa slouží jako interaktivní výuková pomůcka do hodiny vlastivědy nebo zeměpisu. Stejně dobře poslouží i ve družině nebo školním klubu, ve skautské klubovně při plánování výprav, v kroužku anebo dokonce i doma v pokojíčku.
Magnetickou mapu jsme vymýšleli a připravovali ke konci roku 2020 a od té doby pomáhá s výukou a akvizicí ve školách nebo centrech seniorů více než 250 magnetických malovaných map. Mapa získala i prestižní ocenění od odborné komise na v Mezinárodní kartografické soutěži ve Florencii.
Jelikož chceme naše produkty neustále zdokonalovat, chtěli jsme znát i zpětnou vazbu od zákazníků, kteří mapu používají ve své praxi. Průzkumu se zúčastnilo 39 partnerů z 54 zapojených do tohoto projektu. Úspěšnost dotazování byla 72 %.
Zajímalo nás, jakým způsobem zákazníci mapy nejčastěji využívají
V 79 % zákazníci uvedli, že mapy využívají při výuce vlastivědy a zeměpisu. Zákazníci ze základních škol připojili komentář typu: využíváme v hodinách vlastivědy, děti přiřazují kartičky do určitého kraje; Nejčastěji mapy využíváme v hodinách, kdy žáci přiřazují dané pojmy k oblastem na mapě (magnetky); v hodinách, projektový den, určení krajů – vzájemné učení; při výuce v hodinách vlastivědy a zeměpisu jako slepou mapu; při hodinách vlastivědy, prvouky; používáme jí při hodinách, je možné jí využít jako slepou mapu, používáme jí při vlastivědě, zeměpise, okrajově při dějepise; ve vlastivědě, 4-5 třída. Zákazníci provozující sociální služby pro seniory uvedli tyto způsoby využití: při aktivizaci; klienti v rámci trénování paměti; pro práci se seniory a na vzdělávacích lekcích. 8 % dotázaných využívají mapu ve výuce a zároveň i mimo vyučování, o přestávkách: máme na chodbě a využíváme při výuce i při volném čase; ve 4. třídě – vlastivěda, budeme jí přesouvat, tam kde bude potřeba – děti si pracují i o přestávkách; využíváme ji ve třídě při výuce, ale je venku, takže je využívána i o přestávkách. Jen 3 % zákazníků mapu využívá jen ve volném čase a 10 % zákazníků zatím mapu nevyužívá vůbec.Dále nás zajímalo, Co je pro zákazníky při práci s mapou největším přínosem.
Zde jsme dostali velké množství různých odpovědí, které by bylo škoda sumarizovat do pár souhrnných odpovědí. Z tohoto důvodu uvádím více jednotlivých odpovědí. Přičemž první 4 odpovědi se opakovaly u více zákazníků.- Interaktivita – tím se to liší od ostatních map, děti s tím musí pracovat;dávají a odebírají magnetky, nemusí to mazat, nemaže se to, je tam velká tvořivost; kartičky – města – je skvělé, že se to dá osahat – manipulační to je
- Variabilita – děti to vidí názorněji; můžeme použít svoje lístečky; Výhodné – dá se s tím manipulovat, po stěnách máme magnetické mapy běžně, tak je to fajn
- Pěkné zpracování – hezky se s tím pracuje, popisky super, je to koukavé a trvanlivé; je hezky barevná, dětem se líbí náš znak, líbí se nám cedulky; Grafické zpracování – předmět je dobře umístěn – velice účelně udělané; přehledné, praktické, sympatické, že je to ruční kresba. Děti si u nás všechno zapisují a zakreslují a tak to k sobě krásně ladí.; hezky provedené
- Pro samostatnou práci dětí – mají ji děti neustále na očích, mohou si samy zkoušet dávat magnetky; děti si tvoří samy, nutí je to zjišťovat a aktivně hledat; děti si pracují samy – aktivní samy i o přestávkách; určitě činnost – děti pracují samostatně
- Určitě to vzbudí zájem a vzpomínky, kde uživatelé trávili čas; oživení paměti, vrácení se do života, vzpomínání na to, co zažili
- Okamžitá zpětná vazba
- Děti se učí v té mapě hledat
- S lístečky děti volně manipulují
- Rozvíjí to všeobecný přehled
- Dobře zpracovaná – na naučení; obohacení metod výuky
- Pomůže to během učení, učíme se o našem kraji, dobré pro zapamatování
- Ukazování si kdo kde byl o víkendu a pod, má tak více vyžití
- Z pohledu učitele, nemusím shánět mapy pro každé dítě zvlášť, mohu nahlédnout do plánku
- Při orientaci na mapě lze zapojit i několik žáků najednou
- Přímé osahání, není to strašák a je to názorné, děti si to můžou dát dohromady společně s atlasem
- Obohacení metod výuky
- Děti se u toho zabaví a vše procvičení
- Jednoduchá ovladatelnost, lehké sundání magnetek
Chtěli jsme také vědět, čím by zákazníci ještě mapu obohatili.
V 71 % případech zákazníci neuvedli další možnosti na úpravy mapy a uvedli tyto komentáře: je akorát – na 1.stupeň; ne, pro žáky je to ok; ne, zjistíme možná později; ne, někdy je méně, více; ne, děti si udělali vlastní papírky a magnetkem to přidělávají. Od ostatních zákazníků jsme získali zajímavé tipy na možné obohacení mapy a které zkusíme zapracovat do aktualizace mapy:- řeky, pohoří, rodiště, hrady; více průmyslu; nějaké památky
- forma puzzlat a bylo by fajn, kdyby byla zdůrazněná celá plocha/chráněné okolí, plocha
- přesnější barevnost, například lesa
- vyznačení krajů pro lepší orientaci při vyhledávání pojmů.